تأخر نمو اللغه عند الاطفال
تأخر الكلام عند الاطفال في عصرنا ده بقى سمه اساسيه في اي طفل و كتير من اولياء الامور بيقلقوا و بيسألو السؤال الشائع :
امتى اعرف ان ابني متأخر في الكلام ؟ او
"ابني عنده سنتين او ثلاثه و بيتكلم كلمات بسيطه زي (بابا - ماما - جده - امبو - مم )
هل كده متأخر في الكلام ولا ايه ؟؟ و لو متأخر اعمل ايه ؟؟
**الاجابه انه اكيد متأخر لغويا .... و عشان نعرف ليه اتأخر لازم نعرف حياته شكلها ايه ؟؟
يعني...
- هل لما بتندهي عليه بيبصلك و ينتبهلك ؟؟
- هل بينفذ اوامر اول ما تقولي و بيبقى فاهمك ؟؟
- هل بتنفذي طلباته قبل ما يتكلم او يشاورلك عليها حتى ؟؟
- هل بيشاور على طلباته او بياخدك من ايدك عشان تلبي طلبه ؟؟
- هل بيتفاعل مع الاخرين و الاطفال اللي زيه ؟؟
- هل بيتفرج على التلفزيون او ماسك الموبايل على طول ؟؟
- هل بيروح حضانه ولا لأ ؟؟
و بعد ما نجاوب على الاسئله دي كلها طبعا فيه سؤال مهم جدا و هو اذا كان فيه مشاكل صحيه قبل او اثناء او بعد الولاده ؟؟
طبعا لو فيه مشاكل يبقى كده عرفنا سبب التأخر ايه و هنا هيبقى محتاج فريق عمل يشتغل معاه من تنمية مهارات و تخاطب و تخصصات تانيه اذا تطلب الامر...
** ليه التلفزيون و الموبايل و التاب لأ ؟
الاليكترونيات و تأثيرها على نمو اللغه عند الاطفال :
حضرتكم بتسيبو الاطفال قصاد التلفزيون او الموبايل بالساعات و مش مقدرين ان ده سبب رئيسي من اسباب تأخر نمو اللغه عند اولادكم و بيحولهم لشخص مستقبل بس يعني معندوش فرصه انه يعبر...
الالكترونيات بشكل عام بتسبب تأخر في نمو و تطور اللغه - تشتت في الانتباه - تعلم سلوكيات سلبيه عشان محدش يقول بتجيب "توحد" !!
**لو مضطر تفتح التلفزيون يبقى ساعه واحده تكفي تقسم على مدار اليوم و يا ريت تعطى كمحفز قبل المذاكره او بعد المذاكره او مراعاة توقيت تقديمها( بلاش وقت الاكل يتفرج على الكرتون)
اختاروا محتوى البرامج اللي بيشوفها الطفل و تقسموا الساعه على مدار اليوم بالكامل متبقاش ساعه متواصله و متسبوش الطفل يتفرج لوحده يا ريت يبقى معاه حد و يشرحله اللي بيحصل في الكرتون و خلي فيه مناقشه بينكم يعني تسأليه ايه اللي بيحصل؟؟ او انت شايف ايه؟؟ او هو عمل ايه؟؟ خلي يبقى فيه تفاعل بين الطفل و بينك في موضوع الكرتون اللي شغال ...
**اعمل ايه لما اتأكد ان ابني طفل متأخر لغويا ؟؟
- لازم الطفل ينزل حضانه حتى لو "عمره سنه و نص" عشان يبدأ يتعلم ازاي يتفاعل مع الاطفال اللي زيه و الاخرين. "حضانه كويسه متركنوش قصاد تلفزيون"
- يتعمل تقييم لغوي ( اختبار لغه ). *اذا كان عنده محصول لغوي كل اذا كان الطفل عنده محصول لغوي يقدر يعبر بجمل"
- يبدأ جلسات تخاطب. "من جلستين الى 3 جلسات في الاسبوع او مكثف و مدة الجلسه من 30 الى 45 دقيقه" و ده بيحدده الاخصائي على حسب قدرة الطفل في التحصيل و الاستيعاب
- ارشاد اسري ( ماما هتعمل ايه معاه في البيت ) و ديه اللي عليها عامل كبيير في سرعة تطور الطفل .
**ماما هتعمل ايه في البيت ؟؟
- لازم نمنع التلفزيون و الموبايل و التاب و اي اليكترونيات.
- لازم تتكلمي معاه كتير و توصفي كل الاحداث خلال اليوم. " كوني له مدحت شلبي يكون لكي ابو تريكه و يبدع فالكلام "
- و انتي في المطبخ توصفي كل حاجه بتعمليها اغسل طماطم اقطع طماطم طماطم شكلها مدور شكلها دايره اكل طماطم و هكذا في الخضروات و الفواكه و الطعام و المشروبات)
-اخري استجابتك له لما يطلب بالاشاره و حفزيه للكلام ديما يعني هتعملي انك مش فاهمه هيشاور على مايه قولي عايز ايه ؟ هيشاور على مايه قولي عايز ايه تاني مش فاهمه ؟ هياخدك من ايدك لحد المايه قوليله اااه مايه عايز مايه او اشرب و بعدين يشرب شويه و نرجع نسأل دي ايه ؟ و نرد مايه حتي لو مكنش فيه استجابه منه عادي مع التكرار و التدريب المستمر هتلاقي نتيجه
- لازم يبقى فيه اوامر كتير و ينفذها و تحفيزه على الكلام. "مهم انك تكوني واثقه انه فاهم الطلب و الأمر عشان يقدر ينفذه"
- الاوامر البسيطه زي (هات - خد - افك - اركب - تعالى - روح - اقف - اقعد - اطلع - انزل - افتح - اقفل )
- نشتغل على مهارات ما قبل اللغه زي ( اصقف - ارفع ايد فوق - انزل ايد تحت - اخبط على ترابيزه )
- يفضل انه يندمج مع البيئه المحيطه حواليه و لما ينزل الشارع مع ماما او بابا طول ما احنا ماشين نسمي الاشياء حوالين الطفل زي (دي عربيه - دي قطه - ده كلب - ده حصان - دي طماطم - ده موز - ده لون احمر اصفر ازرق و هكذا)
- لازم انشطه كتير زي بازل - صلصال - مكعبات - خرز و خيط - لوحة الدبابيس
**مجموعه من الفتاوي اللي ملهاش اساس من الصحه..
-خلي الواد يقعد قصاد التلفزيون و هو هيلقط و يتكلم منه
-إدي (اعطي) الواد دوا سبيك سموث و هو هيبقى زي الفل
-الاوميجا 3 هيخلي الواد يتكلم بسرعه "بعض انواع الاميجا بتخلي الطفل عنده هايبره"
-التطعيمات بتخلي الواد يتأخر في الكلام
-جلسات الاكسجين المضغوط في بعض الحالات غير مجديه
**اللغه بتنقسم الى قسمين :
اللغه الاستقباليه : هي المحصول اللغوي او الاشياء اللي يقدر يتعرف و يشاور عليها الطفل (التعرف)
اللغه التعبيريه : هي المحصول اللغوي او الاشياء اللي يقدر يسميها باسمائها (التسميه)
**تطور لغة الطفل الطبيعي حسب عمره :
في السنه الاولى من عمر الطفل :هي فترة مناغاه و تكوين مقاطع صوتيه
من عمر سنه الى سنتين : يبدأ يقول كلمات مفرده و جمل بسيطه من كلمتين
من عمر سنتين الى الثلاث سنوات : بيكون جمل من كلمتين الى ثلاث كلمات زي " عايز اشرب مايه "
من عمر ثلاث الى اربع سنوات : بيكون جمل من ثلاث كلمات و جمل حواريه
من عمر اربع الى خمس سنوات: بيكون جمل حواريه و ضمائر و صفات و يحكي قصه
من عمر خمس الى ست سنوات : فهم الجمل البلاغيه و اكتمال اللغه...
تعليقات
إرسال تعليق